roshi--@hotmail.com

söndag 18 november 2007

Om känslighet

Att vara känslig är en av vår mest naturliga egenskaper. Att vara känslig mot vår omgivning och människor vi möter under dagen.

Exempel om känslighet av George Bernard Shaw

En man kom för att besöka Mr Shaw. Han var en stor kreatör, konstnär, novellist och han såg så många vackra blommor i hans trädgård, han trodde inte sina ögon. Senare gick han in i Mr shaw´s hus och arbetsrum. Där fanns inte en enda blomma i rummet.

Han frågade; ”Det här är märkligt, förresten, skulle inte du kunna plocka en bukett med blommor och ha den på dit rum? Mr Shaw svarade; ”Jag älskar barn också, och de är lika vackra som vilken blomma som helst, men halshugger inte dem för att dekorera mitt rum. Blommorna blommar och dansar i regnet, i solen och i vinden är de levande, jag är ingen slaktare. Jag kan inte skär av en blomma från sin livsnerv och jag vill inte ha lik i mitt rum. Han hade rätt, han var en känslig man. Väldigt känslig.

Var kommer känsligheten ifrån? Den kommer från dina innersta rum. Sök inte någon yttre källa. Det är din natur. Och är det möjligt att dela känslighet? , naturligtvis. Känsligheten öppnar nya okända dörrar som du inte var medveten om tidigare..

Inga kommentarer: