roshi--@hotmail.com

söndag 20 januari 2008

Poesi och andra tankar

Tvivel kan också vara en väg till klarhet
Förresten – bekymmer tillhör också livet
Sorglöst, anspråkslöst, vilka ord.
I det enkla uppstår inga ord.
När vi vandrar ser vi mycket mer än när vi springer
I stillheten får vi överblicken. Då samlar vi kraft
Och ökar den inre tillväxten.
Det bästa är det godas fiende
Mitt liv är en vandring.

Tystnad

Tystnaden är fullkomlig ikväll,
Är som dun över gyllene sand.
Jag vill lyssna mig in i tytsnadens ljud,
In i ett okänt land.

Jag vill lyssna mig ut på ängar av snö
Där vinden gömt sina spår.
Jag vill lyssna mig in i min ensamhet
Undan förnedringens år

Carl Emil Englund

Delarna kan inte förklara helheten
Helheten måste ses för sig
Sjunker man in i delarna
Sjunker man in i ett träsk
Av delar som delar på sig.

Slutligen hamnar man i en förvirringens
mardröm

man mår sämre
för att bli bättre
krävs en helomvändning


Jag vandrar i min egen dröm
Jag vandrar i mina egna minnen


Det finns bara ett sätt att se på och
Förstå världen och sig sälv på:
Det är i sammanhang
delarna är meningslösa i sig

Roshi

Inga kommentarer: